Hoe beoordeel ik een opportunity?

By Paul | Fortunators

mei 01

Als je benaderd wordt voor een opportunity, hoe weet je dan of dit een reële kans van slagen heeft? Waar moet je op letten? En wat zijn de eigenschappen van succesvolle concepten? Wat is een goede risk/reward ratio? En wanneer is iets ‘too good to be true’? Als je nergens aan meedoet, kun je niet verliezen… Maar winnen wordt dan ook lastig. En wat zijn de alternatieve kosten als je een goede opportunity mist?

Wij hebben de afgelopen jaren veel kennis en ervaring opgedaan met concepten en systemen. We leven er zelfs van!

Een misser
Een aantal jaren geleden werden we betrokken in ons eerste systeem. Dit was een concept met een tradingrobot in ‘Binary Options’. Er zat een referral systeem achter. Je werd beloond als je nieuwe leden introduceerde in het systeem. De robot was erg succesvol. In 90% van de gevallen klopte de uitkomst en de winst liep lekker op. Er was alleen een klein detail wat roet in het eten gooide: Je kon je winst niet opnemen. Helaas, dit is een heel goed voorbeeld van een systeem wat niet werkt

Rulebook
We waren genept! Is dat erg? Nee, helemaal niet. Als je wilt winnen, zul je eerst moeten leren verliezen! Het is niet erg om fouten te maken. Dus voel je niet beschaamd, dom, naïef of… Fouten maken is de enige manier om vooruit te komen in het leven. Het is wel belangrijk om een ‘rulebook’ te maken. Noteer je lessen in je rulebook zodat je niet steeds dezelfde fouten blijft maken. Aan het einde van dit blog delen wij ons rulebook zodat je inspiratie hebt voor de jouwe.

Door schade en schande wijs
‘‘Fail your way to the top!’. Dat is wat wij kunnen leren van de Amerikanen.  Als je in Amerika bij een bank komt voor een financiering voor je nieuwe bedrijf, wordt er als eerste gevraagd hoe vaak je al failliet bent gegaan. In Nederland is het erg moeilijk om na een faillissement nog aan een financiering te komen, maar in Amerika juist een voorwaarde. Zij gaan er vanuit dat je je lessen hebt geleerd na het falen, terwijl je in Nederland juist maar één kans krijgt. Gaat het mis, dan ben je ongeschikt! Zelfs de meest briljante ondernemers hebben gefaald. Die Nederlandse bekrompenheid is niet bepaald stimulerend voor het bedrijfsleven en moedigt niet aan tot ondernemen na falen.

Google heeft altijd gelijk… Yeah, right 😉
Bijna iedereen die benaderd wordt om deel te nemen aan een systeem, duikt meteen tot aan zijn oren in Google. Maar vraag je eerst af wat je zoekt? Zoek je negativiteit? Bewijs dat alles klopt? Of gewoon meer informatie? Of verwacht je dat iedereen juichend zijn positieve bevindingen online deelt? Zoek eerst eens op een bedrijf wat zichzelf al bewezen heeft in de aanbevelingsmarketing. Bijvoorbeeld: Amway of Herbalife. Dit zijn legale bedrijven die al tientallen jaren bestaan en ongetwijfeld alles voor elkaar hebben. En? Is alle informatie die je vindt positief?

Er zijn legio mensen die via dit soort systemen een passief inkomen verdienen. Hoe zit dat dan? Laten we eerst vaststellen dat Google alleen goed is om gerelateerde artikelen te vinden over jouw zoekterm. Dat is alles! Het zegt niets over de kwaliteit van de informatie. Het is alleen een lijst op volgorde van hoe vaak erop geklikt is. Is wat je vindt de waarheid? En van welke invalshoek? Of zou het ook de concurrent kunnen zijn die het systeem probeert te dwarsbomen met ‘belastende’ informatie? Zijn het feiten of louter meningen? Wat is het belang van degene die het artikel gepost heeft? Er zijn zelfs mensen die maandelijks duizenden euro’s verdienen aan leugens posten over systemen in de aanbevelingsmarketing. Veel tegengestelde belangen dus. Soms lijken meningen heel erg op feiten doordat ze hard gesteld worden. Als je beter kijkt zijn het vaak niet meer dan stellingen die op schijnbare feiten berusten. Hoe meer informatie je verzamelt, hoe lastiger het wordt om door het woud van tegenstrijdige subjectieve informatie een objectief oordeel te vellen.

Probeer je informatie te beperken tot posts van leden van het systeem. Kijk wat mensen die al langer meedoen te melden hebben. Is dit negatief? Dan is het tijd om uit te zoeken waarom deze leden niet tevreden zijn. Want ook deze informatie is zeker niet helemaal objectief.

Wij hebben de ervaring dat zelfs waarschuwingen van overheden niet gebaseerd zijn op feiten. Wij leven al jaren van een systeem die netjes wekelijks onze opbrengst uitkeert. Op Google vind je werkelijk honderden posts van niet-leden, overheden, enz. die negatief schrijven over dit systeem. Wij weten wel beter. Systemen liggen namelijk constant onder vuur. Niet iedereen is blij met het bieden van kansen aan gewone mensen zoals jij en ik om extra geld te verdienen. Denk eens goed na welke bedrijven of instellingen er direct benadeeld worden door een goed systeem? Die noemen we voor het gemak de concurrenten. Als dit hele invloedrijke en machtige spelers zijn, zullen die alles op alles zetten om roet in het eten te gooien. Er worden zelfs fake-reclamebureaus ingehuurd om zoveel mogelijk negativiteit online te krijgen om de potentiële leden af te schrikken! Zelfs overheden worden gemanipuleerd om negatief advies te geven. Wij hebben het allemaal zien gebeuren en weten uit ervaring dat er maar één ding echt telt: De intentie van de oprichters van het systeem.

Openheid en transparantie
Helaas is het voor een systeem onmogelijk om online open en transparant te communiceren. De machtige concurrenten lezen die informatie namelijk ook en kunnen daarmee weer aan de slag om zoveel mogelijk tegenslag te veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan cyberaanvallen en het posten van negativiteit. Systemen zullen online altijd op z’n zacht gezegd een beetje vaag overkomen, maar dat zegt niets over de betrouwbaarheid.

Er zijn oplichters, zonder twijfel. Dus kijk goed naar het verdienmodel. Vaak zijn er strikte voorwaarden voor de uitbetalingen of is uitbetalen heel nadelig voor je toekomstige winst. Zij willen namelijk zo min mogelijk uitkeren om er op een bepaald moment met zoveel mogelijk poen vandoor te gaan. Alles wat er uitbetaald wordt is minder winst. In het algemeen is het voor criminelen niet heel erg interessant een systeem op te zetten.
Het opzetten van de ICT is duur. Ook de support en promotie is erg veel werk en het duurt over het algemeen best lang voordat het echt gaat lopen. Ook is het heel lastig om niet vroegtijdig ontmaskerd te worden. Ik ben er heilig van overtuigd dat er veel systemen met grote potentie ten onder zijn gegaan door de invloedrijke concurrenten en daarna ten onrechte als scam bestempeld zijn. Het is een enorme haaienwereld.

Wij zoeken voordat we meedoen met een systeem contact met de oprichters. Als ze niet bereikbaar zijn, is dat voor ons een rode vlag. Zijn ze wel gemakkelijk te bereiken dan gaan we in gesprek. We vragen naast hun visie op hun bedrijf ook naar hun ‘why’. Wat drijft de oprichters om zo’n systeem op te zetten en wat is hun doel? Er moet ook een goed en duidelijk win-win plan zijn. Goed voor de leden maar zeker ook goed voor het bedrijf. Ga na of er leden zijn die verklaren dat ze met succes hun opbrengst opgenomen hebben of er zelfs van kunnen leven. Uitbetalen van verdiensten moet onvoorwaardelijk kunnen. De ervaringen van leden is veruit de belangrijkste informatie, zo niet de enige betrouwbare informatie die voorhanden is. Leden zijn alleen maar bereid om aan te bevelen als ze tevreden zijn over een systeem. Waarom zouden zij aanbevelingen doen als ze negatieve ervaringen hebben?

Presidentsverkiezingen
Als er in Amerika presidentsverkiezingen zijn, dan zie je dat de kandidaten van elkaar alle shit uit het verleden oprakelen en openbaar maken om elkaar zo zwart mogelijk te maken. Het zijn concurrenten van elkaar en halen alles uit de kast halen om hun tegenstanders uit het veld te slaan. Zo gaat dat ook met oprichters van systemen. De machtige concurrenten zullen alles aangrijpen om de betrouwbaarheid van de oprichters in het geding te krijgen. Alle misstappen die ze ooit begaan hebben worden online uitvergroot en als het even kan worden ze op z’n minst afgeschilderd als losers, zeer onbetrouwbaar of zelfs als oplichters. Niemand heeft een perfect trackrecord. Successen in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar mislukkingen in het verleden zijn vaak wel goede lessen geweest en maken deze ondernemers sterker met meer kans op succes. Ik doe liever zaken met een door de wol geverfde ondernemer die veel tegenwind heeft gehad en nog steeds in the game is, dan met iemand met een feilloze carrière en bij een zuchtje zijwind al omvalt. Alles bij elkaar draait het bij ons om een paar belangrijke zaken. En als die in orde zijn, dan is dat voor ons een GO!

Zekerheid? Zeker niet!
Honderd procent zekerheid vind je nergens. Ik heb zelf meegemaakt dat in de 2009 crisis mijn pensioen verdampt is bij een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij. Die club van ‘regelt ‘t allemaal’. Niks geen zekerheid. Staat ook duidelijk in de kleine lettertjes vermeld. Elke keer als je in de auto stapt is er een kans dat je het niet overleefd. Rij jij nu nog steeds auto? Waarschijnlijk wel, want het risico wordt als klein ervaren en dat is voldoende om steeds weer achter het stuur te stappen. Zo ook met deelnemen aan een systeem. Als de kans dat je gaat verdienen veel groter is dan de kans dat je verliest, is het een goede deal.

Denk ook niet voor anderen. Iedereen moet gewoon zijn eigen beslissing nemen. Als jij iemand bewust niet informeert om hem te beschermen, loop je ook het risico dat je hem een enorme kans ontneemt. Laat iedereen voor zichzelf beslissen en de reis zelf ervaren. Gaat het mis, dan gaat het voor iedereen mis. Simpel toch? En als het om een relatief klein bedrag gaat, dan blijven de verliezen beperkt ten opzichte van de kans om te winnen. Als wij na onze eerste ervaring de conclusie hadden getrokken dat systemen niet werken en het allemaal oplichting is, dan had ons leven er heel anders uitgezien en waren we niet financieel vrij geweest. De alternatieve kosten van het missen van een opportunity waren dan niet meer te overzien!

Ons Rulebook:

  1. Het systeem is een legale onderneming met een legaal product.
  2. Er is een goed win-win plan.
  3. De oprichters zijn gemakkelijk bereikbaar en hebben de juiste intenties.
  4. Het systeem is niet afhankelijk van andere systemen, bijvoorbeeld het banksysteem. Uitbetaling van verdiensten in Cryptocurrencies geniet onze voorkeur.
  5. De verdiensten zijn onvoorwaardelijk opneembaar.
  6. Iedereen heeft gelijke kansen. Het tijdstip van starten vormt geen enkele beperking van je inkomsten of ontwikkeling binnen het systeem.
  7. Er worden producten verkocht waarbij de koper onvoorwaardelijk voordeel heeft. Er is geen verplichting tot aanbevelen; het is je eigen keus.
  8. Er is een duidelijke inkomstenbron die niet afhankelijk is van nieuwe leden, maar gebaseerd is op verkoop uit producten en/of andere winsten.

About the Author

>
nl_NLNederlands
en_GBEnglish (UK) nl_NLNederlands